Temat:
Data ostatniej modyfikacji: 25.05.2023 r.
Nawet w dobie postępującej digitalizacji, zakupów, usług online i dobrze rozwiniętych narzędzi reklamowych w internecie, klasyczna – drukowana – ulotka reklamowa nadal jest jedną ze skuteczniejszych form promocji. Jeśli odpowiednio się do niej podejdzie. Jak zrobić ulotkę, żeby nie tylko nie wylądowała od razu w koszu na śmieci, ale i zdobyła firmie klientów? Podpowiadamy – przed Państwem skuteczna ulotka!
Warto powierzyć projekt ulotki reklamowej doświadczonemu grafikowi, a druk ulotek zlecić specjalistycznej drukarni cyfrowej. Dziś to wszystko da się zrobić online. Dobry projektant wie, jak przyciągnąć uwagę i sprawić, aby cała oprawa graficzna zyskała na profesjonalizmie. Ma to olbrzymie znaczenie dla postrzegania firmy przez potencjalnych klientów. To też oszczędność czasu i nerwów, bo grafik przygotuje ulotkę reklamową do druku zgodnie z wytycznymi drukarni oraz dobrymi praktykami.
Z drugiej strony projektantowi przyda się wstępna koncepcja ulotki. Specjalista nie wyczaruje skutecznej kreacji ot tak. Musi poznać jej cel, założenia, zawartość i styl oraz oczekiwania zlecającego. Obie strony muszą po prostu współpracować.
Mając podstawową wiedzę na temat projektowania graficznego i dobrze przemyślaną wizję, można również pokusić się o samodzielne wykonanie ulotki reklamowej (wykorzystując np. darmowy kreator ulotek). O narzędziach, które w tym pomogą, piszemy w artykule Oprogramowanie do tworzenia projektów ulotek, broszur i katalogów. Natomiast w tym poradniku podpowiemy, jak zrobić dobrą ulotkę reklamową zarówno własnymi siłami, jak i we współpracy ze specjalistą.
Żeby zaprojektować skuteczną ulotkę informacyjną bądź promocyjną, trzeba przejść przez trzy etapy pracy – analityczny, koncepcyjny i twórczy. Najpierw poznać odbiorcę i wyznaczyć cel promocji, a dalej zaprojektować komunikację i dopasować do niej środki wyrazu: słowa, obrazy, kolory, format i papier ulotki i efekty specjalne, np. uszlachetnienia druku.
“Żeby zareklamować firmę” – taka prosta odpowiedź nie wystarczy. Ulotka reklamowa może „sprzedawać”, czyli pozyskiwać klientów, którzy kupią produkt czy też skorzystają z usług. Niemniej może też po prostu informować lub nienachalnie budować wizerunek marki, poprzez edukację i rozrywkę. Jednak za każdym razem jej przekaz marketingowy, kreacja czy treść będą inne. W działaniu typowo sprzedażowym zaprezentujemy produkty, korzyści, podarujemy kod rabatowy albo próbkę; marketing pośredni (świadomość, wizerunek) zakłada wartość dodaną, np. poradę, przepis, żart, łamigłówkę, związaną z marką, firmą lub branżą.
Bardzo ważne jest także miejsce i sposób dystrybucji ulotek. Biorąc ulotkę ze sklepu, klient oczekuje praktycznych informacji o produktach, usługach, dopuszcza do siebie możliwość ponownego skorzystania z oferty. Na targach i eventach ulotki pracują jako wizytówki, zachęcają do odwiedzenia strony www i przypominają o spotkaniu, jakie klient odbył z firmą. Ulotki reklamowe w skrzynce pocztowej albo wręczane na ulicy, muszą przykuć uwagę, sprawić, by odbiorca poświęcił kilka sekund cennego czasu.
Naturalnie skupić należy się na kliencie. Na tym, co zyska, jak zmieni się jego życie w chwili, gdy kupi produkt albo skorzysta z usługi. Ulotka reklamowa nie przyjmie zbyt wiele, jeśli ma być czytelna. Powinno znaleźć się na niej dobrze wyeksponowane logo firmy, jej nazwa, dane kontaktowe i krótka prezentacja. Niemniej dla odbiorcy to wartość jest najważniejsza.
Ulotka sklepu z zamkami antywłamaniowymi sprzedaje bezpieczeństwo, restauracji – przyjemność, relaks, fantastyczny czas z rodziną albo romantyczny nastrój we dwoje, salonu kosmetycznego – pewność siebie i podziw innych, prywatnej szkoły – sukces dziecka w dorosłym życiu. Trzeba dobrze poznać docelowego odbiorcę prowadzonej kampanii – jego problemy czy marzenia. Dopiero tak poznana grupa docelowa pozwoli nam właściwie zaadresować treść naszej ulotki.
Projekt ulotki w sferze graficznej powinien silnie nawiązywać do korzyści, jakie daje skorzystanie z oferty bądź problemów, jakie firma rozwiązuje. Obrazy muszą być sugestywne i wyraziste. Same w sobie powinny opowiedzieć wszystko, co ma do przekazania twórca reklamy, np. szczęście rodziny przy zastawionym daniami (które przygotowuje restauracja) stole czy też dumę kobiety przyciągającej spojrzenia otaczających ją ludzi (lub wprost przeciwnie – kobietę cierpiącą na jakiś kosmetyczny problem, przez który ma ochotę zapaść się pod ziemię). Materiały bardziej pojemne – np. ulotki harmonijkowe – warto wzbogacić o dodatkowe ilustracje, w tym przypadku np. popisowych dań lokalu czy oferowanych w salonie zabiegów.
Ulotka reklamowa powinna wpisywać się w identyfikację wizualną marki. Nie stanowić odrębnego tworu, ale wspierać pozostałe materiały marketingowe i działania brandingowe.
Skuteczne i chwytliwe nagłówki. Podobnie jak obrazy, nagłówki na ulotce muszą trafiać w sedno sprawy i przyciągać uwagę. Najważniejszym jest pierwszy, ten na froncie: duży, może nawet pogrubiony, dobrze wyeksponowany, ale też nieoderwany od reszty. Kilka słów w formie haseł powinno wskazać korzyść i celnie, podsumować reklamowaną ofertę, aby odbiorca od razu wiedział, czego dotyczy i czy jest dla niego lub bliskiej mu osoby.
Blokom tekstu mówimy nie. Blok tekstu i drobny maczek raczej zniechęci, niż zachęci. Czytanie wymaga czasu i podjęcia wysiłku intelektualnego, dlatego trzeba to odbiorcy ułatwić poprzez hasła, wypunktowania, infografiki i symbole. Jeśli projekt ulotki zakłada sporo tekstu, warto go podzielić i opracować graficznie, zadbać o czytelną czcionkę i interlinię. Dodatkowe treści można zaserwować odbiorcy poprzez umieszczenie kodu QR czy AR na ulotce.
Treściwie, soczyście i prosto. To krótkie, dynamiczne zdania, proste słowa – bez wyszukania i nadęcia (za to z pewnością, że odbiorca je zrozumie) – oraz maksymalne skrócenie dystansu poprzez komunikację per ty lub wy. Warto też unikać słów-zapychaczy (np. trzeba, bardzo, co więcej, może) i strony biernej oraz radykalnie skrócić tekst: wyrzucić wszystko, bez czego może się obejść.
Font ma duże znaczenie. Warto dopasować go do marki, branży i odbiorcy, a zwłaszcza czerpać z identyfikacji wizualnej – uspójnić czcionkę we wszelkich materiałach promocyjnych, natomiast jednocześnie zadbać o jej czytelność. W przypadku dłuższych fragmentów tekstu font powinien być prosty – raczej bez ozdobników – a nad pogrubieniami i kursywą warto zastanowić się dwa razy.
Każda drukarnia ma pewne wymagania techniczne, które należy spełnić, przygotowując ulotkę reklamową do druku – w CYFROWO.COM.PL zbieramy je w zakładce „Jak przygotować plik”, a dotyczą formatu plików, rozdzielczości i modeli kolorystycznych, przejść tonalnych, spadów i wielu innych technikaliów. Pomagamy naszym Klientom przygotować pliki i oferujemy wsparcie działu graficznego, jednak niektórych błędów nie da się wychwycić przed drukiem, dlatego tak istotna jest pełna współpraca zlecającego druk i drukarni.
Sam projekt ulotki to też nie wszystko – finalnie zupełnie inaczej zaprezentuje się na różnego typu papierze, z uszlachetnieniem i bez, a drukarnia może też zaproponować różne kształty i formy wydruków oraz wykonać personalizację.
Format ulotki najlepiej wybrać przed przygotowaniem projektu. Dobrać go do celu, miejsca i sposobu dystrybucji oraz objętości. Jakie są najpopularniejsze?
Ulotka DL. Zwykle przyjmuje postać rozkładaną – harmonijkową (A4 do DL) lub klasyczną dwustronicową w rozmiarze strony ⅓ formatu A4. Jej wymiary to 210 × 99 mm. Pozwala praktycznie podzielić treści i ma elegancki charakter.
Ulotka A3, A4, A5 i A6. Mniejsze doskonale sprawdzają się w kolportażu i w ramach akcji marketingowych i bonów zakupowych, a większe zwykle dołącza się do broszur i katalogów np. na targach oraz wykorzystuje na stoiskach.
Ulotka kwadratowa 140 × 140 mm. Nieco oryginalniejsza, rzadziej dzisiaj wykorzystywana, jest ciekawym pomysłem na zaproszenie na otwarcie sklepu i salonu czy do dołączenia do programu lojalnościowego lub akcji promocyjnej.
W zależności od potrzeb i pomysłu, jeśli treści i obrazów jest więcej, warto postawić na ulotki składane, które sprawdzają się w formie minikatalogów, mapek czy poradników i przewodników. Składany format pozwala praktycznie i czytelnie uporządkować treści – daje odbiorcy „oddech” i ułatwia przyswojenie informacji. Do najczęściej wykorzystywanych należą ulotki harmonijkowe A4 do DL i składane 2DL do DL – dają sporo miejsca na przyciągającą kreację na okładce, a w środku na treść i elementy graficzne jak infografiki czy wizualizacje.
Sama forma ulotki też potrafi skutecznie przyciągnąć uwagę – warto przygotować ją w nietypowym kształcie nawiązującym do oferty i zadbać o detale takie jak zaokrąglenia rogów.
Jeśli chodzi o papier, to wiele zależy od profilu odbiorcy, wizerunku marki, budżetu – dobrze sprawdza się zarówno kredowy, jak i offsetowy o wysokiej gramaturze zapewniającej twardość i sztywność, czyli solidność. Zamiast papieru można zdecydować się na karton powlekany lub plastik, jeszcze trwalsze i elegantsze. Papier kredowy jest dostępny w wariancie błyszczącym oraz matowym, które nieco inaczej eksponują projekt.
Jeszcze inną propozycją są ulotki eko – czyli wydrukowane na podłożu ekologicznym. Może to być papier z certyfikatem FSC, papier w 100% z recyklingu lub papier typu kraft: brązowy, gruboziarnisty i szorstki. To doskonały pomysł dla firm, które starają się zmniejszyć wpływ swojej działalności na środowisko, sprzedają naturalne i ekologiczne produkty bądź oferują tradycyjne usługi, ale w duchu eko.
Dobra drukarnia proponuje nie tylko różne formaty ulotek, typy i gramatury papieru, ale także uszlachetnienia druku, które dają ciekawy efekt wizualny i (albo) zwiększają trwałość podłoża i farby – dzięki czemu materiały można spokojnie dystrybuować również w mniej sprzyjających warunkach, np. w terenie, w deszczu. To m.in. laminowanie – czyli powlekanie ulotek folią. Poza tym, że materiały są świetnie zabezpieczone, zyskują jeszcze bardziej elegancki charakter. Inna propozycja, już typowo zdobnicza, to wybiórcza metalizacja: złocenie i srebrzenie elementów projektu – napisów, logotypu bądź detali grafiki, która w efekcie przypomina technikę hot-stamping, dając efekt luksusu. Natomiast jakość jest tu o wiele wyższa (ostre, nierozmyte kontury nawet w przypadku małych detali), a sama technologia – znacznie tańsza od hot-stampingu (folię nakłada się cyfrowo, nie potrzeba matryc).
Przemyślany, kreatywny i zorientowany na cel projekt w połączeniu z dopasowanym formatem, oryginalną formą, jakościowym papierem, drukiem cyfrowym czy kilkoma uszlachetnieniami – daje ulotkę reklamową, która spełnia biznesowe założenia, a przy tym nie rujnuje budżetu na marketing.
Skuteczna ulotka – jak zaprojektować dobrą ulotkę reklamową?
Dobry projekt ulotki reklamowej opiera się na korzyściach, jakie odbiorca zyskuje, korzystając z oferty promowanej firmy, oraz na problemach, które firma rozwiązuje. Ulotka powinna być treściwa, skupiona na kliencie, sprzedawać obrazem oraz celnym słowem. Ważna jest jakość projektu i druku, niebanalne formy i efekty wizualne.
Jaki papier wybrać na ulotkę reklamową?
Dobrze sprawdzi się papier kredowy i offsetowy, najlepiej o dość wysokiej gramaturze – ulotka jest sztywniejsza i solidniejsza, lepiej się prezentuje. Dobrą alternatywą jest także karton i plastik, natomiast coraz większą popularnością cieszy się ekologiczny papier, w tym typu KRAFT (brązowy, szorstki, gruboziarnisty).
Gdzie dystrybuować ulotki reklamowe?
Ulotki drukowane zawsze warto mieć w sklepie, salonie czy placówce, udostępniać je w przestrzeni publicznej, dystrybuować na targach i eventach branżowych. Klasyczną ulotkę warto wykorzystywać także w formie cyfrowej w serwisach internetowych oraz w mediach społecznościowych.