Etykiety na opakowania – co powinny zawierać

Temat:


Etykiety na opakowania – co powinny zawierać?

Data ostatniej modyfikacji: 18.05.2023 r.

Etykiety na opakowania

 

Każdy z nas niemal codziennie udaje się na zakupy, zwłaszcza, te spożywcze. Okazuje się, że bardzo duża liczba osób, zwraca uwagę na etykiety na opakowania różnych artykułów. Co ciekawe, niektórzy robią to świadomie, czytając składy, a niektórzy nieświadomie – działają tutaj przeróżne mechanizmy psychologiczne, związane, chociażby z kolorami. Co w takim razie tak naprawdę powinny zawierać etykiety na pudełka?

 

Czym są etykiety na opakowania?

Etykiety na opakowaniach produktów to informacje, które producent lub dystrybutor umieszcza na opakowaniu danego artykułu. Ich głównym celem jest dostarczenie konsumentom niezbędnych informacji na temat zawartości i składu produktu, sposobu jego przechowywania oraz daty ważności.

 

Gdzie otrzymać etykiety na opakowania?

Etykieta na opakowaniu towaru musi być zaprojektowana zgodnie z obowiązującymi zasadami, o których dowiedzą się Państwo nieco później. Kiedy jednak mają Państwo już gotowy pomysł na etykiety i odpowiada on na ustalenia prawne, czas udać się do miejsca, gdzie zostaną one wydrukowane.

 

Etykiety na opakowania – poznajcie Państwo naszą ofertę

Oczywiście jednym z takich punktów jest Drukarnia CYFROWO.COM.PL. Dbamy w niej o naszych klientów, stąd też otrzymają tu Państwo etykiety samoprzylepne na rolce w dowolnym kształcie. Umieśćcie na nich Państwo dowolną grafikę czy logo – tak, aby ich design zachęcał do zakupu.

Zachęcamy do skorzystania z naszej oferty. Jest ona bardzo bogata, ponieważ otrzymają tu Państwo też hologramy, plomby zabezpieczające, naklejki metaliczne czy wielkoformatowe. Zapraszamy!

 

Etykiety na opakowania a marketing

Etykiety na opakowania produktów są ważnym narzędziem marketingowym, ponieważ to właśnie one dostarczają konsumentom informacje na ich temat, a także zachęcają do zakupu. Dzieje się tak, chociażby ze względu na użyte hasła, a także kolory. Na etykiecie wszystko ma znaczenie, począwszy od opisania składu, aż do detali graficznych. Klienci aktualnie bowiem są bardzo świadomi i mają określone cele, podczas robienia zakupów. Stąd też opakowania oraz etykiety powinny być odpowiedzią na takie zachowania.

 

Etykiety na pudełka – kolor ma znaczenie!

Zajmijmy się teraz czymś, co rzuca się pierwsze w oczy – mowa oczywiście o barwach. Psychologia kolorów jest jednym z ważnych aspektów marketingu, ponieważ to właśnie one mogą wpłynąć na emocje, zachowanie i odbiór konsumentów. Oto kilka przykładów:

  • Czerwień kojarzy się z energią, pasją i intensywnością. Stosowanie czerwonego koloru w marketingu może pomóc w zwróceniu uwagi konsumentów i pobudzeniu ich do działania.
  • Zielony przywodzi na myśl naturę, spokój i zrównoważeniem. Stosowanie zielonego koloru w marketingu może pomóc w budowaniu wizerunku firmy jako ekologicznej, zdrowej i przyjaznej dla środowiska, co przydaje się przy produktach organicznych.
  • Niebieski to zaufanie, lojalności i profesjonalizm. Stosowanie go sprawi, że Państwa firma bądź produkty będą postrzegane jako rzetelne i godne zaufania. Spotyka się go często w branżach związanych z finansami oraz technologią.
  • Żółty jest czystą radością, optymizmem i energią. Pobudzi pozytywne emocji u konsumentów i przyciągnie ich uwagę. Mają je nierzadko produkty spożywcze.
  • Fiolet to barwa miłośników luksusu. Naznaczony został nutą tajemniczości, ale i kreatywności. Stąd też często sięgają po nie firmy kosmetyczne oraz modowe.

Ważne jest, aby pamiętać, że kolor może być interpretowany inaczej przez różne kultury. Dlatego ważne jest, aby dobrze poznać grupę docelową oraz ich preferencje przed wyborem barwy do marketingu produktu.

 

Etykiety na opakowania – wzory przemysłowe w Polsce

Etykiety na opakowania mają przyciągnąć uwagę konsumenta. Stąd też wielu przedsiębiorców prześciga się w różnych wzorach, niekiedy podpatrując design konkurencji – zwłaszcza tej, która ma już za sobą pewien sukces. Jak więec chronić się przed takimi działaniami?

Otóż tak zwane wzory przemysłowe, czyli pewne elementy graficzne oprawy etykiety na opakowania, mogą być zastrzeżone prawnie. Jak to zrobić? Otóż w tym cealu trzeba udać się do odpowiedniego organu. Jest nim w tym przypadku Urząd Patentowego.

Warto wiedzieć, że w naszym kraju zarejestrujesz nie tylko sam wzór etykiety, lecz także jej przeróżne wariacje. Liczba takich modyfikacji nie może przekraczać 10. Co prawda zawsze istnieje opcja zgłoszenia jeszcze większej liczby przekształceń, lecz będą one traktowane jako odrębne wnioski.

Jest to świetne rozwiązanie, ponieważ etykieta konkurencji czasem pewnie różniłaby się tylko jednym elementem. Byłoby to bardzo ciężkie do zidentyfikowania, zwłaszcza kiedy klienci danego sklepu są zabiegani i robią zakupy w pośpiechu.

 

Etykiety na opakowania – projekty w Unii Europejskiej

Poza tym, że mogą Państwo zarejestrować etykiety na opakowania w Polsce, a ściślej mówiąc znaki towarowe, to zrobią to także Państwo na terenie całej Unii Europejskiej. W tym celu należy udać się do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej w Alicante w Hiszpanii. W ten oto sposób, ochronią Państwo znak nie tylko w naszym kraju, ale i na terenie 27 innych.

Cała procedura trwa tylko kilkanaście dni, lecz należy przygotować się na zwiększone koszta takiej operacji.

 

Co powinna zawierać etykieta towaru pod kątem wymagań prawnych?

Każdy produkt spożywczy, kosmetyczny, chemiczny, a nawet zabawkai powinien być bardzo dokładnie opisany. Są to rządowo określone zasady, których należy bezwzględnie przestrzegać. Temat jest bardzo szeroki, a każda kategoria artykułów rządzi się swoimi prawami. Zacznijmy jednak od tego, co jest obligatoryjne dla każdego. Otóż według informacji umieszczonych na stronie rządowej:

  • Kiedy na rynek wprowadzany jest jakiś nowy produkt, musi być on odpowiednio opisany w języku polskim. Pierwsza niezwykle istotna informacja ma dotyczyć producenta. Przede wszystkim są to dane kontaktowe, aby klienci w razie potrzeby mogliby łatwo zadzwonić lub napisać wiadomość. Co ważne, jeśli produkty pochodzą od zagranicznego przedsiębiorcy, który nie jest jednym z państw należących do Unii Europejskiej lub EFTA (Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu), należy podać nazwę kraju, w którym centralę ma producent.
  • Kolejna niezwykle istotna sprawa dotyczy samej identyfikacji produktu. Mamy na myśli tutaj to, aby było go łatwo rozpoznać, a jego przeznaczenie ma być jasno i wyraźnie określone. Oczywiście, kiedy konsumenci sięgają na przykład po warzywa, nie mają one takiej informacji. Wszystko dlatego, że w tym przypadku nie jest ona potrzebna – wszystko bowiem jest oczywiste, a co najważniejsze, nie budzi wątpliwości.

 

Etykiety na opakowaniach produktów spożywczych – garść informacji prawnych

Wiesz już, że owoców czy warzyw nie dotyczy obowiązek uzamieszczania na etykiecie informacji, ułatwiających ich identyfikację. Jednak oprócz tych artykułów, jest przecież mnóstwo innego rodzaju żywności. Stąd też opakowania produktów muszą posiadać etykiety wykonane z zachowaniem regulacji zawartych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. To bardzo obszerny dokument, w którym bardzo dokładnie opisano wszelkie wytyczne. Ponadto istnieje do niej jeszcze kilka zmian oraz dyrektyw.

Jak więc Państwo widzą, etykiety na opakowania produktów podlegają bardzo ścisłym oraz obszernym regulacjom. Zadaniem i obowiązkiem przedsiębiorców jest znajomość oraz przestrzeganie tych przepisów. Opakowania mają być tak wykonany, aby napisy na nich były niemożliwe do usunięcia (n. mechanicznego, poprzez zdrapanie), czytelne i nie mogą zawierać błędnych bądź mylących informacji.

 

Co jeszcze zawierają etykiety samoprzylepne na opakowania produktów spożywczych?

Już Państwo wiedzą, że etykieta na opakowaniu spożywczym w Polsce musi zawierać wiele ważnych informacji, w tym:

  • Nazwa produktu – dokładny opis artykułu, który znajduje się w opakowaniu.
  • Lista składników – w kolejności malejącej ilością użytego składnika w produkcie. Stąd też na pierwszym miejscu musi być umiejscowiony ten, którego jest w nim najwięcej.
  • Masa netto – ilość samego artykułu znajdującego się w opakowaniu.
  • Termin przydatności do spożycia – data, do której produkt jest zdatny do spożycia.
  • Warunki przechowywania – informacja na temat sposobu przechowywania produktu (np. temperatura czy natężenie światła).
  • Producent – nazwa i adres producenta lub dystrybutora.
  • Kraj pochodzenia – kraj, w którym produkt został wyprodukowany, jeśli siedziba producenta jest poza UE i EFTA.
  • Kod kreskowy – kod identyfikacyjny produktu.

Co więcej, na etykiecie mają być umieszczone informacje dotyczące wartości odżywczych, co jest niezwykle ważne dla osób, które są na diecie bądź żywią się w określony sposób. Ponadto tak jak już wspomnieliśmy, alergeny są wytłuszczane albo zaznaczane innym kolorem. Na wielu produktach znajduje się również instrukcja dotycząca przygotowania produktu, a także różnego rodzaju oznaczenia jakościowe.

 

Etykiety na opakowania – druk i wymagania graficzne według prawa

Etykiety wykonane muszą być według wytycznych dotyczących ich rozmiaru. Zapis głosi, że tekst nie może być mniejszy niż 1,2 mm. Jeśli chodzi o wyjątkowo niewielkie opakowania, to może mieć on 0,9 mm.

W razie jakichkolwiek wątpliwości lub pytań, zachęcamy do kontaktu z naszym działem handlowym. Z pewnością uzyskają Państwo odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania. 

 

FAQ

  • Jaki wpływ na marketing mają etykiety na opakowania?

Mają one bardzo duży wpływ, ponieważ klienci bezpośrednio z nich czerpią wiedzę na temat produktu. Stąd też należy umieścić na nich szczegółowe informacje dotyczące składu, a także zadbać o szatę graficzną, w tym w szczególności o kolory.

  • Gdzie otrzymają Państwo etykiety na pudełka?

Jeśli mają już Państwo gotowy projekt etykiety na opakowania, należy udać się do takiego miejsca jak Drukarnia CYFROWO.COM.PL. Tutaj zajmiemy się produkcją takich produktów jak etykiety samoprzylepne na rolce i wielu innych artykułów.

  • Jakie informacje powinny mieć etykiety na pudełka?

Wszelkie produkty wprowadzane na rynek muszą być zgodne z obowiązującymi normami, które regulują poszczególne dokumenty. Stąd też musi widnieć na nich informacja o produkcie, składzie czy alergenach – jednak to tylko przykłady. Zachęcamy do szczegółowego zapoznania się z wymaganiami w źródłach.


↵   Powrót do listy artykułów