Temat:


Druk cyfrowy przyszłością rynku poligraficznego

Data ostatniej modyfikacji: 18.05.2023 r.

Druk cyfrowy przyszłością rynku poligraficznego

 

Wielu specjalistów podkreśla, że druk cyfrowy to przyszłość branży poligraficznej. Badania trendów pokazują, że drukarnie oferujące technologie cyfrowe gwarantują znacznie większą konkurencyjność, niż te tradycyjne. Składa się na to kilka czynników. Główne z nich to szybkość realizacji, możliwość wykonania niskich nakładów i możliwość personalizacji. To wszystko w połączeniu z ciągle obniżającym się kosztem druku cyfrowego, stale zwiększającą się szybkością i już niemal idealną jakością druku powoduje, że druk cyfrowy stał się potężną konkurencją dla konwencjonalnej techniki przenoszenia grafiki na papier.

 

Szybkość a druk cyfrowy 

Podstawową zaletą druku cyfrowego jest fakt, że czas realizacji jest bardzo krótki, niemalże "od ręki". Klient ma możliwość otrzymania w krótkim czasie pojedynczych egzemplarzy produktów takich jak: katalogi reklamowe, czy foldery reklamowe, służące chociażby do akceptacji dużego nakładu lub też na potrzebę szybkiego uzupełnienia nagłych braków przed ważnym spotkaniem. Niskie nakłady oraz ekspresowy czas realizacji to niezwykle istotne czynniki sprawiające, że technologia cyfrowa staje się dla wielu klientów najkorzystniejszym wyborem i najchętniej typowaną opcją. Co więcej, coraz niższe ceny produkcji metodą cyfrową powodują, że osiągalne dla drukarń cyfrowych są coraz wyższe nakłady. Dawniej druk 100 broszur reklamowych był górną granicą opłacalności. Dziś dobrze wyposażona drukarnia cyfrowa jest w stanie realizować nakłady nawet do 10 000 szt. ulotek lub 2000 sztuk katalogów. 

 

Drukarnia cyfrowa to elastyczność 

Drukarnie cyfrowe posiadają zaletę realizacji prac w szerokim przedziale gramatur i typów papieru: satynowy, kredowany, ozdobny, metalizowany, czy syntetyczny itp. Dodatkowo możliwość zastosowania różnego rodzaju uszlachetnień pozwala na wykonanie najbardziej wyszukanych i oryginalnych rozwiązań przy złożonych produktach takich jak: katalogi szyte, katalogi klejone, czy różnego rodzaju broszury. Przykładem może być również druk etykiet samoprzylepnych. Technologia cyfrowa pozwala na dostosowanie druku naklejek do najbardziej wyszukanych potrzeb klienta takich jak np. druk etykiet na piwo, druk naklejek magnetycznych, czy też naklejki podłogowe. Klienci mogą dokonywać wyboru spośród wielu rodzajów podłoża folii i uszlachetnień oraz dostosowywać ich kształt do swoich wymagań. Co więcej, wyszukany kształt naklejki nie wymaga zastosowania wykrojnika. Nowoczesne technologie tzw. cyfrowych wykrojników umożliwiają realizację drobnych zleceń naklejek ciętych po obrysie już za kilkadziesiąt złotych (dla porównania wykonanie tradycyjnego wykrojnika to koszt około 500-1000 zł netto). 

 

Seryjny druk cyfrowy podstawą przy personalizacji

Druk cyfrowy cechuje możliwość drukowania zleceń personalizowanych, czyli posiadających indywidualne zmienne. To ogromny atut przy takich produktach jak zaproszenia, czy certyfikaty i dyplomy. Dysponując odpowiednim oprogramowaniem do wydruków seryjnych, drukarnia jest w stanie wykonać nawet tysiące zindywidualizowanych produktów w ciągu kilku godzin. Aby wykonać personalizowany wydruk można dostarczyć nam pliki w 2 opcjach do wyboru:

  • osobno 1 plik PDF z projektem graficzny posiadającym puste miejsce na spersonalizowany tekst i osobno plik Excela z wszystkimi odmianami danej zmiennej, które następnie drukarnia wklei w przygotowane miejsce;
  • 1 plik z wieloma podstronami, gdzie na każdej będzie już spersonalizowany projekt.

 

FAQ:

1. Co to jest wydruk seryjny?

Druk seryjny to rodzaj druku wykorzystujący zmienne dane. Posiadając projekt graficzny i listę np. nazwisk, możemy zlecić wyspecjalizowanej drukarni produkcję np. tysięcy zaproszeń, gdzie każdy będzie miał nadrukowane inne nazwisko adresata.

2. Jak wykonać wydruk seryjny?

Do wykonania wydruku seryjnego potrzebujemy specjalnego programu graficznego. Najprostsze tego typu prace zawierające jedynie zmieniające się teksty, możemy wykonać z użyciem np. programu Corel Draw. Jeżeli jednak chcemy, aby zmienną był kod kredkowy lub kod QR, musimy zaopatrzyć się w bardziej dedykowane do tego typu prac narzędzie, co wiązać się może z bardzo dużymi kosztami i wieloma godzinami spędzonymi na nauce jego obsługi. Możemy również zlecić wydruk wyspecjalizowanej firmie, która wykona całą pracę za nas, a otrzymana jakość wydruku znacząco przewyższy jakość, którą moglibyśmy uzyskać na własnej, domowej drukarce. 

3. Jaka jest przyszłość druku?

Postępująca tendencja ku zmniejszaniu zamawianych nakładów, personalizacji produktu i skracaniu czasu wykonania zleceń, doskonale pokazuje trendy, jakie towarzyszyć będą poligrafii przez najbliższe lata. Przyszłością rynku jest druk na życzenie - niewielkie wolumeny, ekspresowa realizacja, doskonała jakość i niska cena. W tych realiach druk cyfrowy wydaje się jedynym słusznym kierunkiem. 


↵   Powrót do listy artykułów