Temat:
Data ostatniej modyfikacji: 18.05.2023 r.
Druk cyfrowy i druk offsetowy to zupełnie różne techniki druku. Osoby spoza branży poligraficznej mogą mieć problem z ich definicjami, przez co wybór odpowiednich materiałów drukowanych staje się o wiele trudniejszy. Aby ułatwić Państwu decyzję, poniżej przybliżyliśmy pokrótce różnice pomiędzy tymi dwoma technikami. Zachęcamy do lektury.
Niemal każde przedsiębiorstwo korzysta z drukowanych materiałów:
Dostępne technologie sprawiają, że drukarnie wykonują te dokumenty zgodnie z wizjami inwestorów. W procesie drukowania materiałów biznesowych standardowo stosuje się druk cyfrowy czy offsetowy w zależności od danego projektu. Każda z tych technik sprawdza się w innych sytuacjach, a proces drukowania wygląda w nich nieco inaczej.
Przygotowanie materiałów przed wydrukiem to podstawowa kwestia, która różni druk cyfrowy i offset. Co to jest druk offsetowy? To druk pośredni, wymaga bowiem przygotowania i zastosowania aluminiowej matrycy drukarskiej. Podstawą przy wydrukach w pełnym kolorze jest wykonanie czterech matryc do czterech kolorów CMYK (C – cyan, M – magenta, Y – yellow i K – black). Zakłada się je następnie do maszyny drukującej na odpowiednie cylindry.
Obecnie matryce wytwarza się automatycznie w naświetlarniach CTP (ang. Computer to Plate), gdzie projekt z komputera jest przenoszony na odpowiednie matryce. Niektóre maszyny offsetowe mają więcej niż cztery cylindry i wtedy w jednym „przelocie” arkusza może być nadrukowany dodatkowy kolor lub nakładany lakier zabezpieczający (tzw. lakier offsetowy lub dyspersyjny).
W przypadku druku cyfrowego nie ma potrzeby przygotowania żadnych form drukarskich. Druk cyfrowy umożliwia zatem rozpoczęcie pracy właściwie już w chwili, w której klient dostarczy nam elektroniczną wersję projektu z zachowaniem wymogów i parametrów pliku produkcyjnego.
Materiały przygotowywane drukiem offsetowym powstają dzięki wspomnianym wcześniej matrycom. Maszyna drukarska przenosi farby z cylindra na bęben pokryty gumą i z bębna na określone podłoże np.: papier powlekany lub niepowlekany. Ze względu na olejowy charakter farb drukarskich do offsetu, wzór utrwala się przez docisk. Na koniec farbę na przygotowanych w offsecie materiałach trzeba zabezpieczyć specjalnym lakierem.
Krótki etap przygotowawczy sprawia, że druk cyfrowy można wykonać w naprawdę ekspresowym terminie i właściwie już od jednej sztuki. Maszyna drukująca pracuje na podstawie danych przesłanych bezpośrednio z komputera i przekazuje obraz projektu na papier. Wałek z warstwą fotoprzewodzącą naświetla się, co generuje obraz do druku. Wykonane tą metodą wydruki nadają się od razu do dalszej obróbki introligatorskiej, ponieważ toner utrwalany jest termicznie i nie wymaga czasu na wyschnięcie.
Podstawowym kryterium w przypadku większości produktów poligraficznych jest liczba zamawianych materiałów (jak katalogi reklamowe, ulotki, plakaty czy książki). Druk offsetowy oraz cyfrowy pozwalają przygotować duże i małe nakłady, trzeba jednak przeanalizować liczbę wydruków w kontekście ceny.
Wydruk projektu offsetem sprawia, że każda kolejna kopia obiektu wygląda tak, jak poprzednia. W tej technologii nie ma możliwości nanoszenia zmian w projekcie w trakcie druku. Każda zmiana ciągnie za sobą konieczność wykonania nowych matryc, a co za tym idzie – wymaga czasu i dodatkowych funduszy.
Wykorzystanie druku cyfrowego pozwala z powodzeniem przygotować wydruk próbny przed realizacją całego zlecenia. Ewentualne wprowadzenie przez grafika zmian w projekcie jest jak najbardziej możliwe i nie generuje dodatkowych kosztów naświetlania matryc.
Coraz częściej stosowanym rozwiązaniem jest przygotowanie podstawy materiału w druku offsetowym. Pełną personalizację wykonuje się później w druku cyfrowym.
Wśród osób niezwiązanych z poligrafią panuje często przekonanie, że jakość wydruków cyfrowych nie dorównuje realizacji zlecenia w technice offsetowej. Postępująca cyfryzacja sprawia jednak, iż te argumenty już od wielu lat nie mają racji bytu. Produkcyjne cyfrowe linie drukujące są już zaawansowane technologicznie, przez co pozwalają doświadczonemu operatorowi na bardzo precyzyjne i dokładne oddanie na papierze projektów przesyłanych przez Klientów.
Dodatkowo w najnowocześniejszych urządzeniach instalowane są specjalne moduły do autonomicznej kontroli jakości reprodukcji. Takie inteligentne skanery gęstości tonera badają w czasie rzeczywistym każdą zadrukowaną kartę i w razie konieczności „w locie” nanoszą niezbędne, drobne korekty. Jeśli zatem drukowany nakład nie jest duży, najbardziej odpowiedni staje się wybór druku cyfrowego.
Nierzadko Klient, chcąc zlecić druk materiałów poligraficznych potrzebnych mu w prowadzeniu działalności, zastanawia się, jaki rodzaj druku będzie najbardziej odpowiedni. Jest świadom, że niezbędne mu są zarówno wizytówki i małe ulotki, jak i wielostronicowe broszury szyte czy duże plakaty. To właśnie wizytówki nierzadko stanowią pierwszy materiał drukowany, z którym styka się przyszły kontrahent. Ważne jest więc, żeby były wysokiej jakości, a sposób wykończenia i uszlachetnienia nawiązywał do profilu działalności firmy. Jak dobrać odpowiednią technikę druku w zależności od formatu projektu?
Od wielu lat druk offsetowy uchodził za jedyną technikę stosowaną przy dużych nakładach i dużych formatach. Obecnie druk cyfrowy nie pozostaje zbyt daleko w tyle – także pozwala bowiem nanosić wzór na różnych podłożach. Nasz zaawansowany park maszynowy umożliwia przygotowanie największych materiałów do formatu B0 (1000 × 14000 mm), który przedstawia maksymalną ilość treści do odbioru z większej odległości.
Aby zwrócić uwagę klientów lub kontrahentów, warto rozważyć uszlachetnianie produktów reklamowych. Jeśli zależy Państwu na wyróżnieniu materiałów drukowanych na tle mnóstwa dokumentów konkurencyjnych firm, mamy doskonałą wiadomość – papier kredowy czy inny można uszlachetniać zarówno po druku offsetowym, jak i cyfrowym.
Należy wybrać drukarnię, która ma w swojej ofercie ciekawe opcje wykończenia papeterii. Przykładowo nasza firma CYFROWO.COM.PL od lat zapewnia Klientom klika sposobów na uszlachetnianie realizacji wykonanych techniką cyfrową.
Przedsiębiorstwa z segmentu beauty często zamawiają eleganckie wizytówki srebrzone lub wizytówki złocone uszlachetnione dodatkowo aksamitną w dotyku folią Soft Touch. Srebrzenie wybiórcze i złocenie wybiórcze bezmatrycowe bardzo dobrze sprawdza się też przy druku voucherów, zaproszeń, dyplomów czy certyfikatów.
Technika druku offsetowego pozwala wykonać materiały o zróżnicowanych wymiarach z wykorzystaniem kolorów z palety Pantone oraz umożliwia ich uszlachetnianie. Wbrew obiegowej opinii od nowoczesnego druku cyfrowego zbytnio się nie różni. Druk cyfrowy umożliwia osiągnąć takie same rezultaty. Aby rozwiać Państwa wątpliwości, poniżej przedstawiamy przykładowe materiały, jakie przygotowujemy w rozbudowanym parku maszynowym CYFROWO.COM.PL dla naszych Klientów.
W naszej drukarni cyfrowej dysponujemy cyfrową maszyną rolową, którą przygotowujemy etykiety na rolce. Jakość produktów jest bardzo wysoka, a nakłady mogą być niewielkie. Zlecenia realizujemy od razu w pełnym kolorze CMYK, a druk cyfrowy pozwala uniknąć kosztów początkowych (kosztów matryc polimerowych, niezbędnych w druku fleksograficznym na roli). Dodatkowo naklejki produktowe możemy również metalizować złoconymi i srebrzonymi elementami (złocenie bezmatrycowe, srebrzenie bezmatrycowe). Cyfrowy druk naklejek umożliwia także tworzenie hologramów.
Do wydruków chętnie zlecanych przez Klientów w technologii cyfrowej zaliczyć można też krótkie serie wydruków czarno-białych, takich jak instrukcje obsługi maszyn i urządzeń, książki, menu, skrypty i inne wydawnictwa, przy których koszt druku jest ważnym czynnikiem. Dzięki nowoczesnemu parkowi urządzeń czarno-białych wydruki mają doskonałą jakość i pozostawiają realizacje konkurencyjnych drukarni daleko w tyle. Zdjęcia w odcieniach szarości są świetnie reprodukowane, z zachowaniem detali oraz płynnych przejść tonalnych.
Reasumując, druk cyfrowy i druk offsetowy są pełnoprawnymi oraz uzupełniającymi się uczestnikami rynku poligraficznego. Wybór druku offsetowego, chociaż ta technologia ma swoje zalety, nie zawsze sprawdza się w projektach biznesowych, zwłaszcza jeśli chodzi o materiały dla niewielkich przedsiębiorstw. Z tego względu zachęcamy do zapoznania się z szeroką ofertą CYFROWO.COM.PL. Dostarczamy Państwu mnóstwo rodzajów materiałów papierniczych do firmy. Zapraszamy do kontaktu!
1. Jakie są rodzaje druku?
Drukarnie wykorzystują najczęściej dwie techniki drukarskie: druk z wykorzystaniem matryc i druk cyfrowy (bezmatrycowy). Każda z nich może być stosowana do druku na różnych podłożach, dzięki czemu rozróżnić można takie technologie takie jak druk arkuszowy z wykorzystaniem matryc w postaci blach CTP (to tzw. druk offsetowy), druk arkuszowy cyfrowy, druk rolowy z wykorzystaniem matryc polimerowych (czyli tzw. druk fleksograficzny), druk rolowy cyfrowy, druk bezpośredni z wykorzystaniem matryc (może być to druk sitodrukowy lub tampodrukowy), druk bezpośredni cyfrowy, druk wielkoformatowy cyfrowy i jeszcze kilkanaście innych.
2. Co to offset?
Druk offsetowy to technika drukarska wymagająca przed rozpoczęciem druku przygotowania najczęściej czterech aluminiowych matryc. Jest zatem dość czasochłonna i droga w przypadku realizacji małych nakładów (do około 1000 sztuk).
3. Dlaczego warto wybrać druk cyfrowy?
Druk cyfrowy świetnie nadaje się do produkcji mniejszych nakładów materiałów promocyjnych. Nie wymaga przygotowalni przez co jest bardzo tanią technologią, szczególnie przy nakładach do 2000 szt. Bezpośrednia „podróż” danych z komputera na papier pozwala także na ekspresowe wykonanie oraz możliwość personalizacji każdego elementu.