Temat:
Data ostatniej modyfikacji: 18.05.2023 r.
Jeszcze kilka lat temu druk cyfrowy swoją jakością ustępował materiałom wydrukowanym techniką offsetową. Twierdzenie takie dziś jest już dawno nieaktualne. Nowoczesne cyfrowe prasy drukujące pozwalają na uzyskanie najwyższej jakości koloru i obrazu w druku cyfrowym arkuszowym, ale także w takich technologiach, jak cyfrowy druk rolowy etykiet czy cyfrowy druk wielkoformatowy. Jeśli więc kwestia jakości nie stanowi już dla nas ograniczenia, możemy bez przeszkód korzystać z cech druku cyfrowego nieosiągalnych w druku offsetowym.
Podstawową zaletą druku cyfrowego jest możliwość druku małych nakładów. Katalogi w ilości 100 sztuk? Dla naszej drukarni cyfrowej to żaden problem! A może pierwszą stronę każdego z tych 100 katalogów chcesz spersonalizować specjalnie dla każdego ze swoich kluczowych klientów? To również jest wykonalne w technologii cyfrowej i w żadnym przypadku nie wpłynie na obniżenie jakości druku! Najchętniej zamawianymi drukami w niskim nakładzie są: instrukcje obsługi, foldery reklamowe, książki, broszury reklamowe, katalogi szyte, katalogi klejone, katalogi spiralowane, ulotki reklamowe oraz naklejki podłogowe, naklejki magnetyczne i etykiety produktowe.
Pozostając przy temacie personalizacji to na pewno certyfikaty, dyplomy, czy zaproszenia personalizowane od razu wywrą dobre wrażenie na osobie, której taki druk wręczamy. Wie ona, że druk ten powstał specjalnie dla niej, co na pewno wpłynie pozytywnie na wizerunek firmy. Ponadto możemy użyć dodatkowych uszlachetnień dla podniesienia prestiżu. Wydruki możemy pokryć folią błyszczącą, matową, lub soft touch. Dodatkowo przy folii soft touch możemy zastosować wybiórczą metalizację, czyli cyfrowe złocenie wybiorcze lub srebrzenie wybiórcze. Uszlachetnienie to może podkreślić unikalność danego wydruku.
Inną istotną cechą druku cyfrowego jest możliwość wykonania wydruku praktycznie natychmiast z pominięciem przygotowalni (czyli przygotowania tzw. płyt CTP - po 4 na każdą stronę arkusza). Jest to ogromna oszczędność czasu, ale przede wszystkim środowiska. Niemal zerowa ilość odpadów i brak substancji chemicznych używanych na etapie przygotowalni, czyni druk cyfrowy znacznie bardziej ekologiczną technologią. Wystarczy, że klient dostarczy drukarni plik w wersji cyfrowej, z prawidłowo przygotowanym projektem do druku, a już kilka minut później możemy zobaczyć pierwsze arkusze drukarskie. Nie ma również problemu, aby po wydruku tego pierwszego arkusza zatrzymać produkcję i wprowadzić potrzebne korekty. Pozwala to na bardzo wierne oddanie projektu cyfrowego w formie drukowanej, czy nawet daje szansę przedstawienia klientowi wydruku próbnego, który jest całkowicie reprezentatywny dla całego później drukowanego nakładu.
Druk cyfrowy jest intensywny, nasycony i dobrze oddaje nawet drobne szczegóły projektu. Druk cyfrowy dobrze sprawdzi się więc jeśli potrzebne są krótki serie wysokiej jakości wydruków, a klient nie potrzebuje wysokonakładowych materiałów lub też nie ma miejsca na składowanie i magazynowanie tysięcy katalogów. Reasumując, druk cyfrowy spełnia najwyższe normy jakościowe i zalecane jest jego stosowanie przy nakładach, których druk w technologii offsetowej byłby całkowicie nieuzasadniony ekonomicznie i narażał klienta na niepotrzebne wydatki.
Właściwie jedyną wadą druku cyfrowego jest jego wysoki koszt. Przy dużych nakładach druk cyfrowy jest wyraźnie mniej opłacalny niż druk offsetowy czy solwentowy. Jest to jednak wada, która w wielu przypadkach nie ma żadnego znaczenia, ponieważ większość firm szuka dla siebie właśnie rozwiązań niskonakładowych (do około 500 szt.) i średnionakładowych (do około 2000 szt.), nie chcą drukować setek tysięcy katalogów czy ulotek.
Druk cyfrowy ma bardzo szerokie zastosowanie. Może być wykorzystany do produkcji prostych materiałów poligraficznych typu wizytówki, ulotki, plakaty, papier firmowy, bilety, zaproszenia, etykiety czy dyplomy oraz wydawnictw bardziej złożonych i obszernych typu katalogi, książki, broszury czy foldery. Pozwala na druk na wielu dostępnych podłożach w dużym przedziale gramatur. Daje możliwość wydruku nawet jednego egzemplarza próbnego bez dodatkowych kosztów.
Warto nadmienić, że druk wielkoformatowy to prawie zawsze druk oparty o technologię ink-jet, czyli technologię gdzie farba wystrzeliwana jest przez głowicę, która to składa się z tysięcy mikrootworów nazywanych dyszami. W druku wielkoformatowym głowica jest z reguły jedna (czasem kilka) i w odróżnieniu od ink-jetu arkuszowego porusza się nad podłożem w tzw. karetce.
1. Czy druk cyfrowy jest lepszy niż offsetowy?
Druk cyfrowy od lat powoli wypiera tradycyjny druk z zastosowaniem blach CTP (tzw. druk offsetowy). Druk offsetowy jest nadal opłacalny przy nakładach większych niż 2000 szt. Dostrzegalny jest jednak stały spadek nakładów zamawianych prac. Wraz z tą tendencją coraz popularniejszy staje się druk cyfrowy. Daje on możliwość produkcji dosłownie 1 sztuki lub wykonania wydruku personalizowanego (gdzie na przykład na okładce każdego katalogu będzie inne nazwisko adresata oferty marketingowej). To wszystko, w połączeniu z doskonałą jakością odwzorowania obrazu, pozwala przypuszczać, że przyszłością rynku poligraficznego jest właśnie druk cyfrowy.
2. Jakie są zalety druku cyfrowego?
Podstawową zaletą druku cyfrowego jest szybkość realizacji i brak potrzeby wykonywania jakichkolwiek form drukarskich. Przy braku kosztów przygotowalni możliwa jest produkcja materiału w nakładzie dosłownie jednej sztuki.
3. Czy mogę wydrukować jedną ulotkę?
Druk cyfrowy daje możliwość produkcji materiałów poligraficznych już od jednej sztuki.
4. Jak zamówić druk personalizowany?
Aby wydrukować personalizowaną pracę, należy wysłać specjalnie przygotowane pliki do drukarni cyfrowej, posiadającej oprogramowanie umożliwiające wydruk seryjny. Pierwszy z plików powinien zawierać niezmienną część grafiki z pustym miejscem, w którym umieszczone będą personalizowane dane. Taki plik należy zapisać zgodnie ze standardowymi wytycznymi drukarni, czyli najczęściej w formacie PDF. Drugi plik powinien zawierać listę np. nazwisk adresatów. Plik taki najlepiej zapisać w arkuszu kalkulacyjnym (np. LibreOffice Calc). Choć może się to wydawać skomplikowane, z pewnością pracownik drukarni pomoże, a nawet wykona sporą część pracy za klienta.