Jak projektować etykiety samoprzylepne

Temat:


Jak projektować etykiety samoprzylepne

Data ostatniej modyfikacji: 18.05.2023 r.

Jak projektować etykiety samoprzylepne?

Wystarczy tylko rzucić okiem na dowolną sklepową półkę, aby uświadomić sobie, że etykiety produktowe towarzyszą nam na każdym kroku. Ze względu na obowiązujące przepisy, wszystkie dostępne na rynku towary, muszą posiadać naklejkę informacyjną. Niezależnie czy będzie to sklep spożywczy, drogeria czy nawet market budowlany, etykiety są nierozłącznie związane z naszym codziennym funkcjonowaniem i stykamy się z wieloma ich rodzajami każdego dnia. Zajmując się grafiką z pewnością prędzej czy później przyjdzie nam spotkać się z tematyką projektowania właśnie tych wytworów poligrafii. Na co zatem zwrócić wtedy uwagę? Jakich błędów unikać? To wszystko postaramy się zaraz wyjaśnić.

 

Zastosowanie etykiet samoprzylepnych

Projektując etykiet samoprzylepne w pierwszej kolejności musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie funkcje mają one spełniać i gdzie będą usytuowane. Etykiety samoprzylepne są bardzo rozpowszechnione i stanowią nieodłączny, choć nierzadko mało zauważalny, element naszej codzienności. Możemy podzielić je na kilka grup w zależności od funkcji jaką mają spełniać. Na pewno najbardziej wyeksponowaną grupą naklejek są etykiety frontowe umieszczane na przeróżnego typu opakowaniach produktowych. Są to naklejki zazwyczaj zaprojektowane z naciskiem na odbiór pierwszego wrażenia, zawierające ciekawą, wielobarwną grafikę. Ma ona przyciągać uwagę kupującego i wyróżniać się na sklepowej półce, gdzie produktowi towarzyszy wiele innych, konkurencyjnych artykułów. Nierzadko są dodatkowo uszlachetnione na przykład połyskującymi metalicznie elementami czy złoceniami. Mają ciekawe, pasujące do opakowania kształty. 

Kolejnym rodzajem są etykiety informacyjne znajdujące się z tyłu lub od spodu opakowań. Zawierają one zazwyczaj skład, namiary na producenta, kod kreskowy czy inne, wymagane normami dla danego produktu, informacje. Przy tej grupie etykiet również ważny jest wygląd, ale przede wszystkim czytelność, gdyż nierzadko muszą pomieścić wiele informacji tekstowej na stosunkowo małej powierzchni. 

Następna grupa etykiet to te, informujące o chwilowych promocjach czy wyprzedażach. Zazwyczaj umieszczane są na produktach oferowanych w czasie akcji promocyjnych. Są to najczęściej naklejki w wyrazistych kolorach, z krótką informacją, mające rzucać się w oczy nawet przy krótkim spojrzeniu na produkt. Często stosuje się w takich etykietach słaby klej odlepny aby nie zniszczyć lub nie zabrudzić produktu klejem pozostałym po ich usunięciu. 

Możemy też wymienić jako osobną grupę wszelkie etykiety informujące o cenie, dacie przydatności czy przecenach danego produktu. Są to zazwyczaj etykiety drukowane z automatu jedynie kolorem czarnym i nie jest w nich istotna urzekająca szata graficzna, a ich rola jest czysto użytkowa.

 

Na co zwrócić uwagę przy projektowaniu?

Każda drukarnia posiada zbiór wytycznych, których spełnienie jest bardzo istotne, jeśli chcemy otrzymać produkt wysokiej jakości i spełniający nasze oczekiwania. W drukarni CYFROWO.COM.PL więcej na ten temat przeczytać można w dziale Jak przygotować plik. Określone są tam podstawowe parametry, jakie powinien spełniać plik, żeby od strony technicznej był zdatny do druku. W wytycznych tych znajdziemy między innymi informacje o przestrzeni barwnej, wielkościach spadów, rozdzielczości pliku, o liniach cięcia, preferowanym formacie pliku do druku oraz wiele innych technicznych wskazówek. Rzecz jasna w razie wątpliwości zawsze do dyspozycji naszych Klientów jest nasz dział handlowy, gdzie doświadczeni Specjaliści zawsze służą bezpłatną pomocą. Jeśli wytyczne techniczne projektu są spełnione, cała reszta wyglądu etykiety zależy już tylko od potrzeb zleceniodawcy i kreatywności grafika któremu powierzono projekt. Na pewno ważnym elementem projektu jest identyfikacja i spójność z marką, ale również zastosowanie elementów wyróżniających projekt na tle konkurencji. Może to być nietypowy kształt, użycie złotych, srebrnych lub innych metalizowanych elementów, ale przede wszystkim, czytelny, estetyczny przekaz, sprawiający, że wybierzemy właśnie ten, a nie inny produkt.

 

Jakie materiały samoprzylepne mamy do dyspozycji?

Podstawowymi materiałami do druku etykiet są folia samoprzylepna i papier samoprzylepny. Pełną charakterystykę podłoży do zadruku można znaleźć na stronie drukarni, z którą postanowimy współpracować. Wybór materiału zależy od tego, jak trwałą etykietę potrzebujemy. Dobór wykończenia powierzchni, czyli czy ma to być folia matowa, czy błyszcząca, to już bardziej wynik osobistych preferencji, czy też dopasowania do wyglądu całego produktu, na którym etykieta ma być umieszczona. Media do druku są też zaopatrzone w różnego rodzaju kleje. Najczęściej wybierany jest standardowy klej uniwersalny lub mocny, które powinny sprawdzić się w przypadku większości zastosowań. Jeśli chcemy jednak, by naklejka po okresie swojego zastosowania była łatwa do usunięcia lub wręcz przeciwnie – wyjątkowo mocno trzymała się podłoża, można wybrać klej odlepny lub bardzo mocny. 

Etykiety mogą być również dodatkowo pokryte laminatem matowym lub błyszczącym, a także wzbogacone wybiórczymi elementami metalizowanymi np. na srebrno lub złoto - mówimy wtedy o tzw. etykietach metalizowanych.

Ostatnia kwestia to wybór tego, czy naklejka ma być wydrukowana na podłożu białym czy nie. Jeżeli wydruk ma być naniesiony na folię srebrną, należy koniecznie wziąć to pod uwagę przy wykonywaniu projektu. Srebrna folia zmniejsza czytelność jasnych kolorów. Ważne jest w takiej sytuacji, aby grafika zawierała intensywne kolory. Najlepiej wychodzą w druku kolory, w których choć jedna składowa ma 100% nasycenia. Wtedy taki kolor świetnie kryje. Taka wiedza może nam się przydać robiąc np. etykiety w kolorze czarnym, gdzie całe tło będzie miało nasycenie BLACK 100%, a tekst i znaki graficzne, które w pliku pozostaną białe, na wydruku będą srebrne. Efekt będzie rewelacyjny, a cena takiej etykiety prawie w ogóle nie odbiega od ceny zwykłej, białej etykiety!

 

Od czego zacząć wykonanie projektu naklejki?

Gdy wiemy już, do czego służyć ma nasza naklejka, jakie podłoże zostanie zastosowane i jaki ma mieć kształt, możemy przystąpić do projektowania. To, jaki program wybierzemy zależy tylko od naszych preferencji. Wiele drukarń posiada swoje studia graficzne, gdzie pliki są sprawdzane. W drukarni CYFROWO.COM.PL wszystkie pliki są weryfikowane zarówno przez specjalny program jak i przez naszego pracownika. Nawet jeżeli plik nie zostanie przygotowany w 100% poprawnie, otrzymają Państwo wszystkie niezbędne informacje, co należy poprawić. Co więcej, wysyłana zostaje również propozycja bezpłatnej poprawki plików przez naszego grafika. To doskonałe rozwiązanie, jeżeli plik jest przygotowany dobrze i ma jedynie kilka drobnych błędów technicznych. Wbrew pozorom takie rozwiązanie jest nie tylko korzystne dla Klienta, ale również i dla drukarni. Dobrze przygotowany plik, to brak ryzyka pomyłki. Nawet jeżeli nie są Państwo pewni, czy plik jest poprawnie przygotowany, proszę go po prostu przesłać do nas. Nigdy nie drukujemy plików z błędem, bez informacji zwrotnej. Zawsze będą Państwo poinformowani o koniecznych poprawkach. W takiej sytuacji wspólnie jesteśmy w stanie wypracować rozwiązanie nawet najtrudniejszego problemu.

 

FAQ:

1. Czy etykiety samoprzylepne można nakleić na każdą powierzchnię?
Zazwyczaj tak, choć najlepiej wykonać próby (chętnie wyślemy komplet oferowanych przez nas mediów samoprzylepnych). Należy też pamiętać, że powierzchnia, na którą aplikujemy etykietę, musi być czysta, sucha i dokładnie odtłuszczona.

2. Jak małe mogą być etykiety produktowe?
Etykiety najlepiej dopasować rozmiarem i kształtem do miejsca na jakim mają być umieszczone. W naszej drukarni minimalnym wymiarem etykiety przy druku rolowym jest wymiar 10 x 16 mm. 

3. Jaki klej wybrać przy zamawianiu naklejek?
Oklejając produkty etykietami samoprzylepnymi, warto sprawdzić, z jakiego materiału jest wykonany produkt, na który etykieta ma trafić. Jeżeli chcemy zamówić naklejki, które następnie będą aplikowane na szklane butelki, możemy być niemal pewni, że każdy rodzaj folii i papieru będzie odpowiedni. Im trudniejsze podłoże (chropowate, nierówne), tym powinniśmy zastosować silniejszy klej. Najsłabszy klej to tzw. klej usuwalny (do zastosowania przy krótkich ekspozycjach), potem możemy wyróżnić klej uniwersalny (sprawdza się w 85% przypadków), następnie klej mocny (niedrogi, a trzymający się prawie każdej powierzchni) i klej bardzo mocny (znacznie droższy, ale też trzymający się prawie wszystkiego). Są to typowe kleje dostępne w wielu drukarniach. Jeżeli jednak wiemy, że naszego produktu słabo trzymały się dotychczas wszystkie rodzaje naklejek, potrzebny jest nam ultra mocny klej polimerowy do zadań specjalnych, który trzymać się będzie nawet zwykłej ściany. Po więcej szczegółów zapraszamy do kontaktu z działem handlowym.

4. Czy mogę zamówić w drukarni projekt etykiety samoprzylepnej?
Oczywiście! Nasza drukarnia posiada studio projektowe, które sprawnie wykona projekt etykiety, dotrzymując od razu wszelkich parametrów technicznych, niezbędnych do późniejszego druku.


↵   Powrót do listy artykułów